Stacks Image 293540

Berättelser om kyrkor i Lunds stift
lista / karta Kristianstads kommun
Kiaby kyrka

Berättelser om kyrkor
i Lunds stift

lista
Kiaby kyrka

När kyrkan byggdes i oputsad rött tegel för snart 800 år sedan bestod den endast av kor och långhus. Inne i kyrkorummet var det ett platt innertak i trä, som på 1400-talet byttes ut mot stjärnvalven i tegel.

Omkring år 1500 fick fyrkan ett torn i gråsten, men så sent som på 1660-talet omnämns att det fanns en klockstapel av ek vid kyrkan.
Och i och med att befolkningen växte på slutet av 1700-talet uppstod också behovet av en större kyrka, och man lät då bygga till den så kallade nykyrkan på långhusets norrsida.

I triumfbågen finns ett triumfkrucifix i ek från tidigt 1200-tal som är berömt eftersom Kristus bär silversandaler. I dag har vi svårt att tyda symboliken med silversandalerna, men under tidig medeltid blev sandaler ett särskilt värdighetstecken för biskopar, och kanske kan sandalerna tydas som ett tecken på Kristi översteprästliga värdighet.

Märklig är också madonnaskulpturen, som även den är från 1200-talet. Madonnan har framställts som den krönta himladrottningen, rak och majestätisk i sin hållning och med ett ansikte som utstrålar himmelsk upphöjdhet och ro, ett verk av tidlös skönhet. Kristus i hennes knä är inte någon gullig baby utan en liten mansgestalt.
Det finns påtagliga likheter med arbeten som man vet skapats av den så kallade Ignabergamästarens verkstad i Skåne, vilket gör det troligt att denne mästare eller hans verkstad även gjort dessa båda verk.

Altarskåpet från mitten av 1500-talet fick sin nutida placering 1960 efter att tidigare stått på ett dopaltare i nykyrkan. Man antar att det är ett nordtyskt arbete, men det är inte uteslutet att det kan ha tillverkats vid klostret i Bäckaskog. I Kiabyskåpets mittfält ses Gud Fader med den korsfäste i sina armar, till höger Maria och till vänster ärkeängeln Mikael, men utan det svärd och den själavåg som han ursprungligen har varit utrustad med. I skåpets sidofält ses apostlarna med sina symboler.

Korets kalkmålningar som varit överkalkade under lång tid, och som åter togs fram i slutet av 1930-talet, anses vara utförda av Fjälkingemästaren. På norra korväggen finns en förnämlig målning av Kristi Himmelsfärd.

Dopfunten i sandsten som anses vara från 1200-talet tillhör den så kallade Maglehemsgruppen. I dopfunten som sannolikt stått i en tidigare träkyrka på platsen, ligger ett dopfat av mässing med texten: ”Låten barnen komma till mig”.

Predikstolen som tillverkades i början av 1700-talet har förutom de fyra evangelisterna avbildade, även fyra timglas som visar timmens fyra kvarter.
Stacks Image 293567